Melyik online fizetési szolgáltatót válasszam?

[et_pb_section fb_built=”1″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

1. A bőség zavara

Nehéz döntés előtt áll az, aki ma online fizetési szolgáltatót választ, ugyanis a kínálat mostanra zavarbaejtően sokszínű lett. A legtöbben ajánlások vagy közösségi média postok és kommentek alapján próbálnak tájékozódni, de érdemes vigyázni, mert sokszor a kommentelők csak egy vagy két tulajdonságot kiemelve fogalmaznak meg véleményt, miközben a teljes képet több paraméter együttese jellemzi igazán. Könnyen elképzelhető például, hogy a legkisebb jutalékot kínáló rendszerrel sokkal többet bukunk, mint ha a drágább juatlékot kínáló szolgáltatót választanánk. Mielőtt beleesnénk abba a hibába, hogy csupán a tranzakciós jutalék alapján döntünk, érdemes megismerni a szolgáltatásokat jellemző többi tulajdonságot is!

Ebben a cikkben megpróbáltuk összeszedni 7 évnyi online kurzus platform szolgálatói tapasztalatunkat, hogy neked már ne kelljen vakon repülnöd.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

2. Szempontok, amiket érdemes figyelembe venned szerződéskötés előtt

2.1. Költségek

A legtöbben talán erről az oldalról közelítenek. Teljesen érthető ez a megközelítés, hiszen nem mindegy milyen költségekel jár egy-egy tranzakció. 

Nézzük milyen költségekkel találhatja magát szembe az érdeklődő!

a. Regisztrációs díj/Csatlakozási díj/Szerződéskötési díj: ez a költségfajta nem jellemző mindegyik szolgáltatóra. Jellemzően a szerződéskötéskor, egy alkalommal kerül kiszámlázásra. Tapasztalataink szerint főként a hagyományos pénzintézetek, bankok élnek ezzel a díjtétellel, míg az eleve csak online fizetésben utazó cégek esetében nem jellemző ez az egyszeri költség.

b. Tranzakciós jutalék: ez a legáltalánosabb költség fajta, az általunk ismert összes szolgáltató alkalmazza. Általában 1-2% között mozog az értéke, de találhatunk ettől olcsóbbat és drágábbat is. Előfordul bizonyos szolgáltatóknál, hogy a jutalék nem fix, hanem egyedileg állapítják meg (pl. a cég múltja, várható kosárérték, külföldi és céges vevők aránya alpján, stb.). Ez a költség minden egyes online fizetést terheli, vagyis a jutalék összegével kevesebb pénz áll majd a rendelkezésünkre a sikeres vásárlás után. Vannak fizetési szolgálltatók, akik a %-os jutalékon felül egy fix díjjal is terhelik a tranzakciót. Ha sok kis értékű tranzakciód van, akkor ez a költségfajta téged fokozotan érint. Ugyan mások számára is fontos paraméter, de később látni fogjuk, hogy akár egy drágább jutalékkal dolgozó szolgáltató is lehet jobb választás.

c. Utalás költsége: Vannak szolgáltatók, akiknél a fizetés után a pénz még nem a bankszámládra kerül, hanem egy elektronikus tárcába. Fontos tudnod róla, hogy szinte minden esetben tranzakciós díj terheli az összegek bankszámládra kiutalását a tárcádból. Ennek mértéke változó lehet, érdemes a kiszemelt szolgáltató kondíciós listájában megnézni ennek mértékét.

d. A bekötés költsége: nem mindegy, hogy a rendszer, amivel használni akarod a fizetési szolgáltatót (pl. webshop vagy egyéb e-commerce rendszer) kér-e extra díjat az onlne fizetések használatáért. Az sem kizárt, hogy programozót kell megbíznod, hogy a rendszereddel összekösse, elkészítse az API kapcsolathoz szükséges programkódot. Nálunk a TudásPiacnál például nem jár extra költséggel a fizetési szolgáltatók használata (akárhányat használhatsz, akár egyszerres is) és nincs szükség programozó segítségére sem, mert csak ki kell töltened pár azonosítót, amit a szolgáltatód ad, megnoymni a Mentés gombot és már készen is vagy.

e. Devizaváltási költség: néha előfordulhat hogy a fizetési szolgáltatód devizaváltást végez, aminek költsége van. Ez főként akkor érinthet, ha más pénznemben értékesítesz, mint amilyen pénznemben a számládon vezeted a pénzeket. Külföldi szolgáltatóknál szintén előfordulhat, hogy devizaváltási költséggel találkozol. Ha nem magyar szolgáltatót választasz vagy nem forintban értékesítesz, akkor mindenképpen érdemes utánajárnod, hogy miként és melyik szolgáltatónál érdemes intézned a devizaváltást. Az is előfordulhat, hogy egy köztes szolgáltató (pl. Akcenta) sokat tud spórolni a kedvező áron történő devizaváltással neked.

2.2. Szerződéskötés ideje, bonyolultsága

Vannak szolgáltatók, akiknél elegendő egy netes regisztráció és már indulhat is az értékesítés (pl. Stripe), míg másoknál akár hosszú hetekig is várhatsz a jóváhagyásra. Mindenképpen javasolt utánajárni az ügyintézési időnek mielőtt belevágnál a szerződéskötésbe, mert könnyen lehet, hogy rengeteg pénzed úszik el egy elhalasztott kampány miatt. Az sem mindegy, hogy az ügyintézésnek mi a folyamata, milyen űrlapokat kell kitöltened, milyen papírokat és mikor kérnek be tőled. 

Az tudnod kell, hogy a pénzmosás elleni törvény kötelezi a szolgáltatókat, hogy ellenőrízzék az ügyfeleiket, ezért akár online (vagy ritka esetben offline) azonosítás is várhat rád és céges, valamint személyes iratokat is bekérhetnek. 

2.3. Van próbaidő?

Vannak szolgáltatók, akik az új ügyfeleiket az első időszakban egyfajta próbaidőn tartják. Ez jelentheti azt, hogy korlátozzák a fiókodból való kiutalást (összegben vagy időben). Például, a vásárlások bevételét csak X nap múlva utalhatod ki magadnak. Ez természetesen a vásárlók védelme érdekében történik, de okozhat kellemetlen meglepetést, ha közben neked is fizetned kellene a számláidat. (Tipikus példa erre egy rendezvény szervezése, amikor a bejövő összegekből fizetned kellene a helyszínt és a különböző kapcsolódó szolgáltatásokat, de a szolgáltató a próbaidőszak miatt visszatartja a pénzedet.)

A próbaidő és/vagy fiók korlátozás oka lehet az, hogy új a vállalkozásod, van negatív olyan pénzügyi történeted vagy esetleg kockázatosnak minősített tevékenységet végzel. A COVID miatt van például olyan fizetési szolgáltató, aki az események jegyértékesítését is kockázatosnak minősítette a sok visszamondás és pénzvisszaigénylés miatt. Érdemes indulás előtt tájékozódni, hogy az adott szolgáltatónál milyen tevékenység azok, amik kockázatos besorolást kapnak.

2.4. Milyen az ügyfélszolgálat?

Az ügyfélszolgálat minősége egy nagyon fontos döntési szempont kellene, hogy legyen. Hiszen mindaddig, amig rendben mennek a dolgok, nincs különösebb kapcsolat a fizetési szolgáltatóval. Viszont amikor segítségre van szükséged, akkor nem mindegy, hogy milyen módon érhető el az ügyfélszoláglat (telefon, email, chat), milyen válaszidővel rendelkeznek (munkanapon belül vagy akár heteket kell rájuk várni), nem mindegy mennyire segítőkészek vagy csak sablon válsazokat dobálnak vissza, de az is szempont lehet, hogy az ügyfélszolgálat milyen munkarendben dolgozik (csak hétköznap, munkaidőben vagy 0-24 minden nap?). Nem utolsó sorban az sem mindegy, hogy milyen nyelven lehet velük kommunikálni.

A saját tapasztalataink nagyon vegyesek az ügyfélszolgálatokkal. Vannak, akik érdemi választ adnak pár munkanapon belül (pl. SimplePay), de vannak akiket korábban nehéz volt elérni (pl. Barion) és akadnak olyanok is, akik válaszra sem méltattak egy bejelentést (pl. PayPal). Természetesen, a mi tapasztalataink nem általánosíthatóak, elképzelhető, hogy az adott ügyfélszolgálat túlterhelt volt vagy azóta változtattak a folyamataikon. Minden esetre érdemes más felhasználók véleményét kikértni mielőtt szerződést kötsz.

2.5. A szolgáltató ismertsége, konverziókra gyakorolt hatása

Azt hiszem ezt a szempontot nem veszik legtöbben figyelembe azok közül, akik nem a megfelelő szolgáltatót választották. Sokan csupán a jutalék összegét nézik, miközben előfordulhat, hogy egy magasabb jutalékkal dolgozó szolgáltató bőven ledolgozza az árát és összeségében pozitív hatással bír a bevételekre.

Hazai példaként a SimplePay-t tudnám felhozni, akik talán a legismertebb hazai szolgáltató a vásárlók számára. Ráadásul, a logójukban levő OTP logó tovább építi a bizalmat a magyar közönségben, hiszen a hosszú évtizedek alatt beégett a tudatalattinkba, hogy a legnagyobb magyar bank biztosan garancia lehet arra, hogy a pénzünk nem kerül illetéktelenek kezébe. (Azt persze érdemes megjegyezni, hogy, a SimplePay mögött egy teljesen önálló cég áll.)

Ez a bizalmi faktor a vásárlónak sokat jelenthet, erősen hozzájárulhat ahhoz, hogy meg meri nyomni a fizetés gombot, ellenben egy olyan szolgáltató oldalával, akiről akor hall először.

Azonban óvatosnak kell lenni, mert nem jelenthető ki egyik szolgáltatóról sem (a SimplePay-ről sem), hogy bármely célközönségnél az működne a legjobban. Mindig fontos megvizsgálni, hogy a te célközönséged melyik szolgáltatókat ismeri és melyikben bízik meg a legjobban. Sok más szempont is létezik, de talán a bizalom az egyik legfontosabb, amit mérlegelned kell.

2.6. Bekötési/jóváhagyási idő

Tegyük fel, hogy kinézted a szolgáltatót, szerződtél vele és most elkezdenéd használni. Vajon a rendszer, amiben használni akarod támogatja alapból? Programozni kell hozzá? Ezt érdemes nagyon jól körüljárni, mert könnyen egy több tízezer forintos (vagy még nagyobb) kiadást vehetsz a nyakadba egy nem elég körültekintő választással.

Ha a rendszer nem támogatja a szolgáltatót, akkor kérdés, hogy egyáltalán beköthető-e? Ha igen, akkor a következő kérdés, hogy ez mennyi időt visz el és mennyibe kerül?

Tegyük fel, hogy a kiszemelt rendszer támogatja a szolgáltatót. A kérdés ezután, hogy mi kell ahhoz, hogy a szolgáltató jóváhagyja az online vásárlásokat az adott webhelyen? Vannak szolgáltatók, akiknél nincsen külön jóváhagyási kör (pl. Stripe, PayPal), míg másoknál ellenőrzik, hogy az általuk támasztott feltételeknek megfelelsz-e (ÁSZF szövege, vevő tájékoztatása, kötelező logók, stb.). Az ilyen jóváhagyások ideje az 1-2 naptól az 1-2 hétig is eltarthat. Nagyon nem mindegy, hogy ha indulnál, akkor mennyi idő megy el várakozással, mire a szolgáltatód visszajelez.

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][et_pb_row _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_column type=”4_4″ _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”][et_pb_text _builder_version=”4.16″ _module_preset=”default” global_colors_info=”{}”]

Mik a tapasztalatok a való életben?

Minden fizetési szolgáltató kicsit más. Nincs olyan közöttük, hogy abszolút győztes vagy mindenki számára ajánlható. Nálunk a TudásPiacnál 5 fizetési szolgáltató közül választhatnak az ügyfeleink. Ezek mindegyikének összekötése a TudásPiac rendszerével technikai értelembe véve pár perces mutatvány. Természetesen, a szerződéskötést és a fizetési szolgáltatók folyamatait nem számoltam ebbe bele.

A mi számaink viszont kicsit torzak, mert működésünk 7 éve alatt a fizetési szolgáltatók integrációja nem egyszerre valósult meg, hanem lépésekben. Az alábbi listában látható, hogy mely években melyik szolgáltatókat támogattuk (évenként, ABC sorrendben):

2015: Barion
2016: Barion
2017: Barion, UniCredit
2018: Barion, UniCredit
2019: Barion, PayPal, UniCredit
2020: Barion, SimplePay, PayPal, UniCredit
2021: Barion, SimplePay, Stripe, PayPal, UniCredit

Ebből a fenti listából látható, hogy a tranzakciók száma nálunk a Barion irányába fog húzni, hiszen a korai szakaszban szerződő ügyfeleinknek még csak a Barion volt opció a hagyományos átutalás mellett, míg az újabbak már 5 szolgáltató közül is választhattak. Így ennek fényében érdemes a következő ábrát vizsgálni, ami a 2021. december havi tranzakciók arányát mutatja be.

[ÁBRA]

3.1 Barion

Miért választottuk annak idején a Barion-t? Bár akkoriban a Barion még nagyon új cég volt, hihetetlenül rugalmasak voltak és a vezetőiket akár az éjszaka közepén is elértük, válaszoltak a kérdéseinkre. Nem mellesleg az integrációhoz jó dokumentációt is adtak, így a mi dolgunk is könnyű volt. 

A Barion az elmúlt évek során egy hullámvasúton ült. Legalábbis integrátorként és a kereskedői visszajelzésekből mi ezt tapasztaltuk. A kezdeti rugalmas működést követően némi homokszem került a gépezetükbe. Legalábbis kívülről így tűnt. Technikailag nem volt a fizetési szolgáltatásukkal probléma, de az ügyfélkezelésük és a különböző megkötéseik nem lett a felhazsnálók kedvence. Mostanra azt látjuk, hogy kijöttek ebből a mély gödörből és ismét kevesebb a negatív kritika feléjük, ami főként az ügyfélszolgálatuk miatt érte őket. Költségek szempontjából meglehetősen jók, mostanra támogatják a Google Pay és Apple Pay rendszereket is, így már nem csak bankkártyával és Barion pénztárcával lehet náluk fizetni, hanem a főként mobilokon ismert kényelems fizetési módok is használhatóak. Belépési díj nincsen, csak tranzakciós jutalékok. A pénzed a Barion tárcádban gyűlik, ahonnan ki tudod utalni magadnak saját számládra, de akár közvetlenül intézheted utalásaidat az ő webes felületükről is (pl. akár NAV irányába is).

Ha 1-től 5-ig terjedő skálán kellene pontoznom, hogy mennyire ajánlom őket, akkor tőlem 4-est kapnának.

3.3 UniCredit

Az UniCredit támogatása eredetileg nem szerepelt a terveink között, de egy ügyfelünk kérésére ez lett végül a második támogatott rendszerünk. Érdemes megjegyeznem, hogy az UniCredit rendszere sosem volt felhasználó- és konverzióbarát, sőt a szerződéskötés folyamata és feltételei sem a legjobbak náluk, így azóta sem népszerű ügyfeleink körében. Legutóbbi infóink szerint UniCredit-es számlával kell rendelkezned a használatához és viszonylag bonyolult banki folyamaton kell végigmenned a jóváhagyásig. Egyedi ajánlatot adnak.

Az utóbbi hónapokban az UniCredit rendszerén keresztül nem bonyolított a rendszerünk tranzakciót, így friss tapasztalataink nincsenek ezzel a szolgáltatóval. 

A korábbi tapasztalatok alapján 2 pontos ajánlást adok nekik.

 

A PayPal támogatás akkor vált szükségessé, amikor ügyfeleink külföldi vásárlókat is meg akartak szólítani és hiába volt lehetőség több nyelvű felületre és EUR vagy USD támogatásra, kellett egy olyan fizetési szolgáltató, amit ismernek és amiben megbíznak világszerte a felhasználók. Így esett a választás a PayPal rendszerére. Nem a legolcsóbb megoldás, de több ügyfelünk is bekötötte és havi szinten 4-5%-a a tranzakcióknak ezen a szolgáltatón keresztül történik.

A SimplePay logikus választás volt a következő integrációra, hiszen itthon talán a legnépszerűbb, legismertebb szolgáltató. Hiba lett volna nem támogatnunk. Bár nem olyan régóta támogatjuk, az újabb ügyfeleink közül sokan választják ezt a fiztesi módot.

 

Amikor kiválasztottuk az 5 szolgáltatót, amiket támogatunk, nálunk a következő szempontok voltak: legyenek kellően ismertek, az ügyfeleink igényeivel egybecsengő szolgáltatást kínáljanak és a konverziókat is támogassák.

Az alábbiakban bemutatjuk azt az 5 szolgáltatót, akiket a TudásPiac rendszerében használni lehet (ez a jelenlegi állás, a rendszert folyamatosan fejlesztjük, így elképzelhető, hogy újabb szolgáltatók támogatása válik elérhetővé a későbbiekben).

Mi a helyzet ezekkel: Borgun, PayLike, CIB, K&H, stb.?

Amikor újabb fizetési szolgálatató támogatása jön elő ötletként vagy akár érdeklődőkről, akkor megvizsgáljuk, hogy az a vásárló, a kereskedő és a mi rendszerünk számára mit jelent. Nem tartom kizártnak, hogy a jövőben változtatunk a támogatott szolgáltatók listáján (például az UniCredit helyett egy sokkal népszerűbbet veszünk fel a listára), de egyelőre azt látjuk, hogy a támogatott szolgáltatóink listája az igények 98%-át lefedi jelenleg is.

 

 

  1. Barion
  2. Borgun (B-Payment)
  3. CIB online fizetés
  4. K&H online fizetés
  5. OTP online fizetés
  6. PayPal
  7. PayLike
  8. SimplePay
  9. Stripe
  10. UniCredit online fizetés

 

[/et_pb_text][/et_pb_column][/et_pb_row][/et_pb_section]

Szeretnél online tanítani?

A TudásPiac egy online videókurzus platform, ami használható nyílt online kurzusok és hagyományos (offline) workshop belépőjegyek értékesítésére, valamint zárt e-learning rendszerek (pl. céges oktatórendszer) létrehozására.

Érdekel a lehetőség

További cikkek