A tavalyi év eseményeire kétségtelenül még nagyon sokáig emlékezni fogunk. Ezek jelentős része, ráadásul, közvetlenül vagy közvetetten az online kurzuspiac viszonyait is befolyásolta. A 2022-es teljes évi piaci elemzésünkből választ kapsz az alábbi kérdésekre.
- Mennyi pénzt lehetett keresni átlagosan online kurzusok értékesítésével?
- Mennyit költöttek a vásárlók átlagosan online kurzusok vásárlására?
- Mikor vásároltak a legtöbbet? Melyik napokon várható nagyobb bevétel?
- Milyen trendek, események határozták meg az e-learning piacot 2022-ben?
- Hogyan jelent meg az előfizetéses modell terjedése az online kurzuspiacon?
- Melyik iparágak képviselői jutottak be a top 5 bevételt elérő ügyfeleink közé?
- Mire számíthatsz 2023-ban, ha online kurzusokat értékesítesz?
1 Mire alapozzuk a válaszainkat?
A TudásPiac egy olyan szolgáltató, ami kurzuskészítők számára biztosít bérelhető e-learning rendszert, mellyel az oktatók könnyen eljuttathatják az online kurzusaikat a hallgatóságukhoz és mérhetik előrehaladásukat, hatékonyságukat. Minden ügyfelünk külön webcímen elérhető, a többiektől elszeparált kurzusfelületet kap, ahol akár online értékesítheti is a tartalmait. Az oktatófelület kinézete az oktató márkájára szabható, így a hallgatói felé a saját rendszereként tud megjelenni. Az ilyen rendszerekben összegyűlt adatok (anonimizált) feldolgozásával havi és éves szinten is megállapításokat tehetünk az online tanfolyamok piacáról.
2022-ben összesen 363.844.845 Ft bevételt termeltek ügyfeleinknek a TudásPiac rendszerek. Az év végén összesen 283.050 aktív kurzushozzáférést kezeltünk (ennyi aktív hallgató – kurzus összeköttetés volt december 31-én). Ügyfeleink összesen 6.786 új videót töltöttek fel 2022-ben (korábbiakat lecserélve és vadonatúj kurzusokat töltve meg tartalommal). Így a decembert végül 13.265 videóval zárták (a törölt videók levonása utáni aktuális videó mennyiség).
Ezáltal a hazai online kurzuspiac jelentős szegmensére van rálátásunk. Ennek adataiból különböző következtetéseket tudunk levonni, illetve előrejelzéseket is tehetünk.
1.1 Az online kurzuspiaci körképről
Az online kurzuspiaci körkép a TudásPiac kurzus platformot használó ügyfelek összesített adatain alapuló piaci sajátosságok és trendek bemutatása. Ezeket jellemzően havi rendszerességgel adjuk közre, most azonban elérkezett az évösszegző ideje!
Az összes havi online kurzuspiaci körkép 2022-ről:
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. január
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. február
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. március
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. április
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. május
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. június
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. július
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. augusztus
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. szeptember
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. október
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. november
- Online kurzuspiaci körkép – 2022. december
1.2 Elemzett adatok köre, kivételek
A piaci adatok elemzését 2021. december hónapban kezdtük, így ettől kezdve állnak rendelkezésre az összehasonlításra és elemzésre szolgáló adatok. A bevételhez kapcsolódó számoknál csak az olyan rendszereink adatait vettük figyelembe, ahol volt legalább 1 értékesítés esemény az adott mérési hónapokban. Az átlagos bevételt és a többi pénzügyi adatot tartalmazó átlagot is csak ezekre vonatkozóan számoltuk ki, kiszűrve ezzel mindazokat, akik például céges belső oktatásra használják a rendszert. Nem közlünk továbbá mindenhol konkrét számokat, a trendeket viszont ilyen esetben is megosztjuk az olvasóval.
A bevételeket csak azon rendszereink esetében vizsgáltuk, ahol a pénznem magyar forint (HUF). Az USD, EUR, RON vagy CAD pénznemben értékesítő rendszerek bevételei nem szerepelnek a kimutatásokban. A számolások többségénél emellett kiszűrtünk még egy kiugróan magas bevételt termelő rendszert, illetve egy kimagasló sikert elérő ügyfélkampányt is, ami torzította volna a valós trendek ábrázolását. Az itt kiszűrt ügyfeleket a top 5 bevétel lista összeállításakor, természetesen, figyelembe vettük. Most pedig nézzük a számokat!
2 Mennyit kerestek átlagosan az ügyfeleink?
2022-ben az átlagos havi ügyfélbevétel rendszerenként bruttó 517.775 Ft volt. A bevételek azonban közel sem voltak egyenletesek az év során. Mennyire jelenik meg szezonalitás az online kurzusok piacán? Az alábbi ábrán megmutatjuk.
A zöld trendvonal jól mutatja a szezonalitást: a nyár egyértelműen nem az online kurzusok értékesítésének ideális időszaka. A diagram azonban segíthet felkészülni azokra a hónapokra, amikor nagyobb a vásárlói hajlandóság az e-learning piacon.
3 Milyen események határozták meg az értékesítést?
Vannak olyan hónapok, melyeknek kifejezetten egy-egy napja vagy hete pörgeti meg igazán az eladásaidat. Nézzük meg a részletesebb, heti (majd később napi) adatokat a vásárlások számáról, hogy felderítsük ezeket.
3.1 Évindítás, választási kampány, háború
Az erős január legnagyobbrészt jól sikerült kampányok eredménye. Ebben az időszakban még mindenkiben élénken jelen van az új évre tett fogadalmak és kitűzött célok motivációja, melyekre ilyenkor egyszerűen lehet alapozni.
A következő két hónap teljesítménye gyengébb volt, mint amire egy átlagos február-március során számítottunk volna. Február 12-én megindult az országgyűlési választási kampány, politikai hirdetésekkel árasztva el az internetet. Ezek az üzenetek gyakorlatilag kiszorították a vállalati hirdetések többségét, így a vevőszerző csatornák egyike sokaknál kiesett. Ennek oka, hogy jelentősen megemelkedett a hirdetésekből származó konverziók ára, ugyanazon hirdetési költségkeret kevesebb elérést eredményezett. Április 3-án megtörtént a voksolás, ami után jelentős kiugrást mutattak az ügyfeleink eladásai: a kampányüzenetek már nem akadályozták a vállalkozói hirdetések megjelenését.
A februártól áprilisig megfigyelhető visszaesést erősíthette továbbá az Ukrajna ellen indított orosz invázió. Az alább látható napi adatokból a vásárlások számának jelentős csökkenése olvasható ki február 22-től. Ezen a napon jelentek meg az első magyar nyelvű cikkek arról, hogy orosz csapatok hatoltak be a kelet-ukrajnai szakadár területekre. Habár a háború konkrét kezdetét csak két nappal későbbre, 24-re jegyezzük, az emberek fókusza már valószínűleg ezekben a feszült napokban is a szomszédunkban kibontakozó tragédia felé terelődött.
Miközben a választási kampány kiszorította a vállalkozókat a hirdetési felületekről, és a figyelmünk egyként az Ukrajnában pusztító harcokra szegeződött, lassan tavasz derekára értünk.
Itt fontos megjegyeznünk, hogy olyan helyzetekben, amikor a hirdetéseid gyengén teljesítenek, kifejezetten hasznos, ha van e-mail listád. A hírlevél olvasóiddal akkor is ingyen (vagy legrosszabb esetben alacsony költséggel) tudsz kommunikálni, amikor a hirdetések megdrágulnak vagy, mint a választási kampány idején, (közel) kiesnek a marketing csatornáid közül. Ugyanakkor mindenképpen érdemes körültekintőnek lenned az üzeneteiddel: amikor egy nemzeti vagy nemzetközi tragédia sújt le, könnyen érzéketlennek – vagy akár egyenesen ízléstelennek – hathat a viselkedésed vállalkozóként, ha nem lassítasz a környezeteddel együtt feldolgozni, ami történt.
3.2 Nyári uborkaszezon, kata törvény módosítás
Jól látszik, hogy már a nyári pangás alatt érdemes készülnöd a szeptemberre, amikor ismét felélénkül a piac. Ilyenkor, az „uborkaszezon” ideje alatt tovább fejlesztheted a tartalmaidat, megtervezheted az őszi kampányodat; tehát előkészítheted a terepet az értékesítések számára.
A 2022-es nyári időszak sem telt el váratlan események nélkül, melyek ezúttal a katás (kisadózó) vállalkozókat érintették. Miközben sokan éppen a nyaralásukat töltötték (kihasználva a COVID-járvány után várva várt szabad mozgás lehetőségét), július 11-én a kormány benyújtotta az Országgyűlésnek az új kata törvényt.
Ez a helyzet a TudásPiac csapatát is kihívás elé állította. A fejlesztések mellett, amiket a tavalyi évben eleve is megvalósítottunk volna, el kellett érnünk, hogy a rendszerünk katás felhasználói számára a platform kompatibilis legyen az új jogi környezettel. Ezt végül a kikapcsolható céges vásárlások lehetőségével megoldottuk, így megőriztük ügyfeleinknek az opciót, hogy a rendszert kisadózóként használják tovább. A törvény végül szeptember 1-től lépett hatályba.
A nyári időszakból származó adatoknak érdekes tanulsága, hogy bár ilyenkor jelentősen kevesebben vásárolnak, akik mégis a pénztárcájuk kinyitása mellett döntenek, hajlandók legalább annyit kifizetni, mint bármely más évszak átlag kosárértéke.
A teljes 2022-es évre vonatkozóan 18.329 Ft volt az átlagos kosárérték. Ezt a középértéket azonban az alacsonyabb értékű (jellemzően havi) előfizetések lefelé, míg a csomag- és upsell ajánlatok felfelé húzzák, ezért nem jelenthető ki egy az egyben, hogy ennyibe kerülne átlagosan egy online kurzus. Emiatt ezt a számot a 2022-es vásárlások átlagértékeként tesszük közzé.
3.3 Iskolakezdés, ünnepek
Érdekes volt megfigyelni egyes ünnep- és munkaszüneti napok hatását az eladásokra. Amikor egy nap kifejezetten a családról, a gyermekekről és a szabadidős programokról szól, úgy tűnik, az eladásokon is meglátszik ennek a lenyomata. Míg a nyár eleve szezonon kívüli időszak az online kurzusok piacán, hiszen a legtöbben ilyenkor tudnak elmenni nyaralni, kirándulni, közös programokat megszervezni, rövidebb időszakokban szintén megfigyelhető hasonló visszaesés.
A húsvét, a május elseje, a gyereknap és a karácsony egyaránt lehetőséget adnak, hogy a családtagok időt töltsenek együtt. Ilyenkor a (potenciális) vásárlóid fókuszában jellemzően nem az új oktató tartalmak megszerzése van, ami a korábban látott napi bontású ábrán látványosan lekövethető. Ehhez adódik hozzá annak a hatása is, hogy 2022-ben az ünnepnapok jelentős része hétvégére esett, ami (ahogyan látni fogjuk a következő alfejezetben) eleve kevesebb értékesítést tesz lehetővé.
Mivel a TudásPiac Virtuális Suli Haladó csomag lehetővé teszi a kurzusok ajándékkártya formájában történő értékesítését, és ez szorosan kötődik az ünnepek témaköréhez, így érdemes megnéznünk, e tekintetben milyen trendeket hozott 2022. Alább az eladott ajándékkártyák számának alakulását követhetjük végig. (Itt kiszűrtünk egy kiugróan sikeres kampányt a januári időszakban, mely torzította volna a zöld trendvonalat.)
Az ábrán jól látható, hogy messzemenően a decemberi időszak határozza meg legjobban az ajándékkártyák értékesítését. Ilyenkor érdemes ennek ismeretében alkalmazkodnod a kommunikációddal. Mivel az emberek gondolatai ekkor már eleve az ajándékozás körül forognak, így hirdetéseidben, hírleveleidben is célszerű erre biztatnod a közönségedet (pl.: ajándékozz tudást ajándékba). Online kurzusok értékesítőjeként olyan egyedi ajándékvásárlási lehetőséget biztosíthatsz, amivel még az utolsó pillanatban is élhetnek a feledékenyebbek, mikor már minden bolt bezárt.
3.4 Black Friday: a leglátványosabb értékesítési adatok napja
Kiemelnénk annak a masszív tűskének az okát, ami november vége felé jelenik meg a napi bontású ábrán: a Black Friday-t. Mivel mostanra már beitta magát a köztudatba, hogy ilyenkor az online világban nagy összegeket lehet spórolni, így ilyenkor könnyebb az eleve interneten lévő érdeklődők figyelmét megragadni, nagyobb a vásárlási hajlandóság.
Ugyanakkor itt fontos felhívni a figyelmet egy hasonló problémára, mint amit a választási kampánynál említettünk. Igaz, ilyenkor a politikai hirdetések nagy eséllyel nem fognak kiszorítani a netes felületekről, versenytársaid megjelenései azonban elérhetik ugyanezt a hatást, ha a Black Friday időszakára nagyobb hirdetési költségvetést különítettek el.
4 Hogyan alakulnak a vásárlások a hónap során?
Amennyiben összesítve nézzük meg, hogy a hónapok egyes napjain mennyi vásárlás történt, jól látszik a fizetések időszaka. Mivel az online kurzusok nem jelentenek alapszükségletet, így nem meglepő, hogy jellemzően akkor döntenek mellettük az emberek, amikor még nagyobb összegből gazdálkodhatnak. Emiatt a tizedike és azt megelőző napok a legideálisabbak az online kurzusok értékesítői számára ahhoz, hogy az érdeklődőket meggyőzzék a vásárlásról.
Az alábbi ábrán a hónapok összesített eladási adatait jelenítettük meg. A fehér adatvonal a Black Friday eladásait kiszűrve készült, a narancssárga kiugrás a Black Friday értékesítési adatait mutatja. Ennek a napnak a kiemelten fontos szerepét ez szintén nagyon jól megjeleníti: mivel még az éves adatokba is ekkora különbséget hoz, mindenképpen érdemes számításba venned a tervezéskor.
Az ábrán látható trend tanulsága alapján a kampányod kritikus fontosságú napjait célszerűbb lehet a hónap első 10 napjára időzítened. Ilyenkor a potenciális vevőid még könnyebben szánhatnak pénzt online kurzusaid megvásárlására.
5 A hét mely napjain vásárolnak online kurzusokat?
Nem csak az év különleges napjai és időszakai mozgathatják meg jelentősen az eladásaid alakulását. Még egy héten belül sem beszélhetünk egyenletességről. Említettük, hogy a hétvégék erősítik az ünnepi hatást, azonban mégis mennyivel lehet gyengébb egy hétvége a hétköznapoknál? Az alábbi ábrán választ kapunk erre.
Amennyiben megnézzük, mennyit vásároltak átlagosan a hét egyes napjain, majd ezeket a teljes hetet egésznek (100%-nak) tekintve százalékokra bontjuk, a fenti értékeket kapjuk. Ezek egyik fontos tanulsága, hogy a kampányod kritikus jelentőségű napjait célszerűbb hétköznapokra tenned, hiszen a szombati és a vasárnapi eladási számok elmaradnak más napokéhoz viszonyítva. Hasonló következtetéseket vonhatunk le az átlagos napi bevételek arányát mutató ábra alapján is.
A napi átlagos kosárértékekről hasonló megállapítás tehető, mint korábban a nyári időszakról. Bár a vásárlások számának csökkenése jelentős a hétvégéken, aki már kinyitotta a pénztárcáját, nem fizet drasztikusan kevesebbet ilyenkor. Legalábbis annyival semmiképpen, mint ami lekövetné a vásárlások visszaesésének mértékét.
6 Mikor aktívak az online kurzusok hallgatói?
A bejelentkezett felhasználók arányának éves alakulása két érdekes tanulsággal szolgál. Ezek különösen hangsúlyossá válnak, amennyiben az aktív felhasználók arányát összevetjük a TudásPiac rendszerek kimenő adatforgalmával. Az alábbi ábrán nem csak a korábban bemutatott szezonalitás követhető le, de a január kimagasló értéke is feltűnő. A felhasználók közül ekkor jelentkeznek be a legtöbben a rendszerekbe (ide értve az első vásárlásukkal belépő hallgatókat is).
Nézzük meg a bejelentkezett felhasználók milyen mennyiségű kimenő adatforgalmat generálnak hónapról hónapra. Nem meglepő módon az értékek alakulása nagyrészt követi az aktív felhasználók arányának változását. Minél több felhasználó jelentkezik be, annál nagyobb lesz az adatforgalom, ez logikus. Viszont adja magát a kérdés: ehhez mennyivel járul hozzá átlagosan egy hallgató?
Amennyiben megnézzük, egy felhasználóra átlagosan mennyi jut ebből a kimenő adatforgalomból a hónapok során, nézőponttól függően megmosolyogtató vagy kifejezetten elkeserítő jelenséget érhetünk nyomon. A januárt feltehetően az újévi fogadalmak, ambiciózus tervek és nagy célok uralják. A felhasználók ekkor nézik meg a legtöbb videót. Ha valóban az év eleji, jelentősen megnövekedett motiváció hatását látjuk itt megnyilvánulni, akkor tanúi lehetünk annak is, ahogyan ez fokozatosan elmúlik. Áprilisra már a későbbi hónapokban látható értékekhez közeli adatokat kaptunk.
7 Stabil felívelésben az előfizetéses modell
Nem véletlenül biztatják a vállalkozókat arra, hogy nyissanak az előfizetéses modell bevezetése felé. A TudásPiac eleve így indult, és a későbbi fejlesztéseinkkel ügyfeleinknek is lehetővé tettük a saját előfizetéses rendszerük kialakítását. Adataink alapján az előfizetésekből származó tranzakciók száma növekedést mutat az év során.
Az ábra értelmezéséhez fontos megjegyeznünk, hogy jelenleg a statisztikában nem különböztetjük meg az éves és a havi előfizetésekből származó tranzakciókat, így a nagyobb visszaesést vagy kiugrást mutató időszakok nem szükségszerűen jelentenek tömeges lemondásokat vagy új előfizetéseket. Jól sikerült kampányokkal behozott éves előfizetők okozhatnak ilyen eltéréseket a hónapok között. A zöld trendvonal azonban ennek ellenére is árulkodik: egyre többen hajlandók tudás alapú szolgáltatásra előfizetni.
Hogyan alakult az előfizetésekből származó tranzakciók aránya a tavalyi év során? Fontos kérdés, hiszen az előfizetések olyan megújuló fizetések, melyekhez nem kell hónapról hónapra új vevőket meggyőznöd a vásárlásról. Minél nagyobb az összes tranzakción belüli arányuk, annál biztosabb lehetsz a bevételeidben. Két fontos tanulsága volt e tekintetben 2022-nek: az arány összességében növekszik, és ez kritikus fontosságú lehet nyáron.
Különösnek tűnhetnek ezek a kijelentések annak fényében, hogy augusztusban jelentős visszaesést mutat az arány, viszont érdemes átgondolnunk, mit is jelent ez valójában! Visszatekintve az értékesítési adatokra (a bevételek és vásárlások száma) tudjuk, hogy júniusban és júliusban sokkal kevesebben döntöttek online kurzusok vásárlása mellett. Augusztustól kezdett a számuk ismét növekedni.
Az ábrán látható 8%-os visszaesés (július-augusztus között) tehát nem az előfizetések számának ilyen jelentős mértékű visszaesését mutatja, hanem az egyszeri vásárlások visszatérését, mint meghatározó bevételi forrás. Ilyen értelemben az előfizetéses tranzakciók magasabb aránya nyáron nem csak az egyszeri vásárlások kisebb szerepét mutatja meg erre a szezonon kívüli időszakra vonatkozóan. Az adatok azt bizonyítják, hogy az előfizetőidtől származó bevételre sokkal inkább számíthatsz, mint az egyszeri (nem megújuló) vásárlásokra.
8 Mennyi bevétele volt a top 5 ügyfelünknek?
A 2022-es év minden hónapjában közzétettük, milyen iparágban tevékenyek a bevételük alapján a TOP 5-ös listára felkerült ügyfeleink. A lista résztvevőit név szerint nem tűntetjük fel, de iparágaik szerint havi bontásban bemutatjuk őket, mellettük az összesített bevételükkel. Nézzük, milyen területeken keresték tavaly a legtöbbet ügyfeleink!
hónap | #1 | #2 | #3 | #4 | #5 | összes bruttó bevétel |
jan. | Ingatlan, lakberendezés | Üzlet, marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | ✈️ Légijármű vezetése | Fotózás, videózás | 10.662.290 Ft |
febr. | ♂️ Életmód, fitnesz | Üzlet, marketing | Ingatlan, lakberendezés | Vallás, spiritualizmus | Oktatási módszertan | 8.067.629 Ft |
márc. | ✈️ Légijármű vezetése | ♂️ Életmód, fitnesz | Üzlet, marketing | Egészségügyi oktatás | Vallás, spiritualizmus | 9.481.139 Ft |
ápr. | ♂️ Életmód, fitnesz | Pénzügy, adózás | ♂️ Életmód, fitnesz | ✈️ Légijármű vezetése | Üzlet, marketing | 15.692.952 Ft |
máj. | Ingatlan, lakberendezés | ♂️ Életmód, fitnesz | Üzlet, marketing | Pénzügy, adózás | ✈️ Légijármű vezetése | 10.688.335 Ft |
jún. | Üzlet, marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | Ingatlan, lakberendezés | Egészségügyi oktatás | ✈️ Légijármű vezetése | 8.081.588 Ft |
júl. | Üzlet, marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | Egészségügyi oktatás | Ingatlan, lakberendezés | Életmód, környezet-tudatosság | 10.166.406 Ft |
aug. | Üzlet, marketing | Ingatlan, lakberendezés | ♂️ Életmód, fitnesz | ✈️ Légijármű vezetése | Egészségügyi oktatás | 12.864.398 Ft |
szept. | Üzlet, marketing | Üzlet, marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | Ingatlan, lakberendezés | HR, karrier | 17.776.455 Ft |
okt. | Multi-level marketing | Ingatlan, lakberendezés | Üzlet, marketing | Egészségügyi oktatás | ♂️ Életmód, fitnesz | 73.153.005 Ft |
nov. | Multi-level marketing | Üzlet, marketing | Állattartás | Ingatlan, lakberendezés | ♂️ Életmód, fitnesz | 32.516.462 Ft |
dec. | Multi-level marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | Üzlet, marketing | ♂️ Életmód, fitnesz | Fotózás, videózás | 36.385.528 Ft |
Ezek alapján az egyes kategóriák megjelenése a TOP 5 között 2022-ben az alábbi listában látható. Többször előfordult, hogy egyazon ügyfél több hónapban is fel tudott kerülni a listára. Ezen számok összege tehát nem a különböző ügyfélrendszerek mennyisége, melyek a TOP 5-be kerültek, hanem az iparágaik listában való megjelenésének száma.
- 14× ♂️ Életmód, fitnesz
- 13× Üzlet, marketing
- 9× Ingatlan, lakberendezés
- 6× ✈️ Légijármű vezetése
- 5× Egészségügyi oktatás
- 3× Multi-level marketing
- 2× Fotózás, videózás
- 2× Pénzügy, adózás
- 2× Vallás, spiritualizmus
- 1× Állattartás
- 1× Életmód, környezettudatosság
- 1× HR, karrier
- 1× Oktatási módszertan
9 Fizetési szolgáltatói tranzakciók használata
Minden hónapban közzétesszük, milyen arányban választották az egyes fizetési szolgáltatókat a vásárlók. Ezt a 2022-es év összesítésekor sem hagyjuk el, ugyanakkor fontos kiemelnünk, hogy ezek az adatok nem egy általános bizalmat tükröznek az egyes lehetőségekkel kapcsolatban.
A TudásPiac történetében különböző pontokon került be az egyes fizetési szolgáltatók támogatása, így a Barion, melyet anno elsőként köthettek be az ügyfelek, értelemszerűen a legelterjedtebb a rendszerekben. Nem minden ügyfelünk köt szerződést több szolgáltatóval, így az itt látott eredmények három fő tényező eredményei.
- A TudásPiac kurzus platform fejlesztésének történeti sajátosságai
- Az ügyfeleink döntése azzal kapcsolatban, melyik szolgáltatóval működnek együtt
- A vásárlói döntés az adott rendszerben felajánlott fizetési lehetőségek közül
Mindezek ismeretében nézzük, milyen arányban használták a 2022-es tranzakciókban az egyes fizetési szolgáltatókat!
Első helyen a Barion végzett (51,79%), ezt követte a SimplePay (25,74%). A harmadik legnépszerűbb lehetőség a banki átutalás (19,58%) volt, majd a Stripe (1,8%), a PayPal (1,07%), végül pedig a SimplePay átutalásos megoldása, a SimplePay Instant Transzfer (0,02%).
10 Mi várható 2023-ban?
Idén is hasonló trendeket várunk, mint a korábbi években megfigyeltek, illetve a 2022-ben statisztikában rögzítettek. A főbb megfigyelések, miszerint a nyári időszak és az ünnepek gyengébb értékesítési számokat hoznak, várhatóan 2023-ban sem lesz másképp. Mégis vannak olyan tanulságok tavalyról, melyeket érdemes megfontolnod ezek kivédése, továbbá a nem várt nehézségek enyhítése érdekében. (Nem beszélve a jól teljesítő időszakok maximális kihasználásáról!)
10.1 Tanulságok az előttünk álló évre
- Az előfizetéses modell bevezetése, amennyiben alkalmazható a vállalkozásodban, segíthet megtartani egy stabil bevételi alapot olyankor is, amikor a hirdetések kevésbé hatékonyak vagy alacsony a vásárlási hajlandóság.
- A karácsonyt megelőző időszakban érdemes ajándékkártya vásárlásra bíztatnod az embereket, ilyenkor ugyanis kiugróan sokan vesznek online kurzust ilyen formában. Ne feledd, hogy ez kifejezetten jó lehetőség azoknak, akik túl későn kaptak észbe az ajándékvásárlás terén: tudást akkor is vehetnek ajándékba tőled, amikor már minden bolt bezárt.
- Célszerű e-mail listát építened, hogy mindig kéznél lehessen egy jól működő kommunikációs csatornád, szűrt közönséggel. A politikailag terhelt időszakokban, amikor a hirdetési felületek kampányüzenetekkel telnek meg, ez kifejezetten hasznos lehet. Amennyiben döntően (vagy kizárólag) hirdetésekre támaszkodsz, ezt a lábat könnyen kirúghatják alólad.
- Amikor egy jelentős nemzeti (vagy akár nemzetközi) tragédia miatt lelassít a világ, érdemes alaposan átgondolnod, hogyan kommunikálj ez idő alatt. Egy hírfolyamot görgetve rosszul hathat, amikor két, a tragédiáról beszámoló cikk között kirívóan pozitívan, látszólag érzéketlenül eladni próbálnak valamit.
- A kampányaid kritikus fontosságú dátumait lehetőleg hétköznapra tedd. Hétvégéken jelentősen kevesebben vásárolnak online kurzusokat.
- Gondold át, hogy ki tudod-e használni a Black Friday körüli megnövekedett vásárlási hajlandóságot, és megéri-e a hirdetési költségeket! (Az e-mail lista itt is sokat segíthet.) Amennyiben úgy látod, érdemes belevágnod, készülj fel előre, időben egy ütős kampánnyal!
- Mindig érdemes követned az aktuális trendeket, előrejelzéseket. Amennyiben feliratkozol a TudásPiac hírlevelére, minden hónapban kiküldjük neked a legfrissebb online kurzuspiaci körképet, melyben mi elvégezzük helyetted a kutatómunkát, és bepillantást adunk az adatainkból levont következtetésekbe.