Az oktatások világában, így pedig az online kurzusok értékesítésének piacán is, a nyár egy köztudottan szezonon kívüli időszak. Ilyenkor van lehetőség a pihenésre, de arra is, hogy felkészüljünk a szeptemberre: új oktatási anyagok vagy akár teljesen új képzések megalkotásának ideális időszaka lehet a nyár. Ezen tervezési és alkotási folyamat döntéseihez hoztunk segítséget adatok és értelmezések formájában az online kurzuspiaci körkép elemzéseivel.
Ahogy azt a számokból is látni fogjuk, az online oktatások piacán nyáron nincsen szezon, a hallgatók többsége is a pihenésre koncentrál az oktatási anyagok helyett.
Erre erősít rá most a csaknem minden szektort érintő inflációs hatás. Ennek a befolyásoló tényezőnek a mértékét az online kurzusok piacára nehéz megállapítani, mert részletes a riportok készítését 2022. januárjában kezdtük, így nem állnak rendelkezésre egy évvel ezelőtti, összesített értékesítési adatok, melyek alapot adhatnának az összehasonlításra.
A forint gyengélkedése talán némiképp segíthet azon oktatóinknak, akik külföldi versenytársakkal mérik össze erejüket. A dollárban vagy euróban megvásárolható kurzusok a hazai közönség számára drágábbá váltak, így vonzóbb lehet egy hazai oktatás azok számára is, akik beszélnek idegen nyelveket.
Ugyanez igaz a TudásPiac rendszerére is, hiszen a külföldi online kurzus platformok díjai a kedvezőtlen árfolyamváltozások miatt forintban nézve sokat emelkedtek (a dollár árfolyama az utóbbi 6 hónapban 25% fölötti emelkedést mutat), így a magyar kurzuskészítők számára még kedvezőbb választás lehet egy hazai platform (amellett, hogy magyar nyelvű ügyfélszolgálatot, magyar nyelvű szoftvert és hazai környezetre szabott megoldást kényelmesebb lehet használni itthon).
Mennyit keresett átlagosan egy TudásPiac ügyfél naponta?
Amikor átlagos bevételről írunk, akkor azt mindig úgy értjük, hogy megnézzük az adott hónapban azon ügyfeleinket, akiknek volt bevétele (sokan például belső céges oktatásra használják a rendszerünket, így náluk online kurzus értékesítésből származó bevétel nincsen), és az ő számaik átlagát vesszük. Így az itt leírt átlagos számok azt jelentik, hogy voltak, akik ennél kevesebbet kerestek, de olyanok is, akik jóval többet. Az átlaguk azonban egy egész jó betekintést ad az online kurzusok piacára. A bevezető után lássuk, hogy átlagosan mennyi bevételt szereztek ügyfeleink online kurzusok értékesítéséből.
Talán nem meglepő, hogy szezonon kívül a számok alacsonyabbak lettek a tavasszal tapasztaltaknál, így a májusi 15.469 Ft-hoz képest szolidabb, 13.105 Ft/nap összegű bevétel jutott egy ügyfelünkre átlagosan.
Mennyit kerestek átlagosan a teljes hónapra vetítve?
A napi bevételt azért szeretjük, mert úgy a hónapok eltérő napszám problémáját ki tudjuk iktatni a képletből, viszont sokakat érdekel, hogy milyen átlagos havi bevétellel lehet számolni online kurzusok kapcsán.
Míg májusban átlagosan 479.553 Ft-ot lehetett keresni, addig a nyár első hónapján 393.143 Ft-nyi átlagos, szezonon kívüli bevételről tudunk beszámolni.
Mennyi volt az átlagos kosárérték?
A kosárérték egy-egy sikeresen végigvitt rendelés átlagos értéke. Ez májusban 18.481 Ft volt, míg júniusban 17.596 Ft. Itt a változás már sokkal kisebb. Avagy, aki nyáron vásárol online kurzusokat, az nem költ sokkal kevesebbet ilyenkor sem.
Mennyi bevétele volt a top 5 ügyfelünknek?
Minden hónapban megosztjuk a legtöbb bevételt szerző 5 ügyfelünk összesített bevételét. Ebben a körben jellemzően minden résztvevő 1 millió forint feletti bevételt tudhat magának, amit ebben a hónapban is sikerült teljesíteniük. Természetesen, a nyári hónapok a jobbaknak sem kedveznek, így náluk is érezhető a forgalom csökkenése. Míg májusban 10.688.335 Ft volt az összesített bevétel a top 5 résztvevőinél, addig júniusban ez a szám 8.081.588 Ft.
Meg szoktuk osztani azt is, hogy a top 5-ben az adott hónapban milyen iparágakból kerültek ki a legjobbak.
Üzlet/Marketing
♂️
Életmód/Fitness
Ingatlan/Lakberendezés
Egészségügyi oktatás
✈️
Légijármű vezetése
Fizetési szolgáltatói tranzakciók
Bár a fizetési szolgáltatók szerinti tranzakciók eloszlásának nincsen különösebb üzenete, mégis közzé szoktuk tenni a TudásPiacban lebonyolított vásárlásokban résztvevő szolgáltatók statisztikáját. Ilyenkor érdemes hozzátenni, hogy ez nem a vásárlók választását jelzi, és talán még azt sem, hogy melyik szolgáltató a népszerű itthon, hiszen a számokat nagyban torzítja a TudásPiac történelme, mely 2016-ban még csak a Bariont támogatta, majd fokozatosan integrált újabb szolgáltatásokat. Azt azonban látni a számokból, hogy a magyar szolgáltatókat részesítik előnyben ügyfeleink. Tanulságos lehet, hogy szinten minden hónapban 20% körüli számot mérünk a sikeresen végigvitt (kifizetett) átutalásos vásárlásoknál is.
Átutalás: 18.98%
Barion: 53.63%
PayPal: 0.76%
Simple: 25,61%
Stripe: 1.02%
Mi várható júliusban?
Mivel jelenleg szezonon kívüli időszak van az online kurzusok piacán, ezért júliusban további mérséklődésre számítunk az online kurzusok értékesítésében. Míg június elején még tartott sok helyen az oktatás, addig júliusban szinte már csak kifejezetten nyári tanfolyamok futnak az országban, és ez hatással van az online tanfolyamokra is.
A hazai és nemzetközi gazdasági mutatók sem indokolják, hogy júliusra emelkedést jelezzünk előre, így stagnálás vagy minimális visszaesés várható az online képzések piacán. Ezt a trendet várakozásaink szerint szeptemberben az oktatási szezon kezdete fogja megtörni.
Szezonon kívüli időszakban javasolt tananyagfejlesztésben gondolkozni, illetve előfizetéses rendszerek megtervezésén és kiépítésén dolgozni. A TudásPiacnál mi is a szeptemberre készülünk gőzerővel, és készítjük az új funkcióinkat. Ezek egy része a rendszer modernebb megjelenését és működését szolgálja, míg más funkciók az előfizetések kezelésének magasabb szintre emelését tűzték ki célul.